När en pandemi pågår är det förstås extra viktigt att försäljningen på webbsidorna fungerar bra. För att ha en bra kontakt med kunderna och bygga en vettig relation, är det som företag A och O att ha ett bra CRM-system. Många har säkert hört talas om det, men vad är ett bra CRM egentligen?
Bra kundrelationer
För att kunna ha en bra kundrelation, vilket är extra viktigt i coronatider, behöver man använda kunddatan på ett effektivt sätt. Man vill ju som säljare av en vara eller produkt gärna ha tillbaka sina kunder. Den information som kunderna har lämnat ifrån sig, är viktig att både hantera och använda på ett bra sätt. Ett CRM-system är helt enkelt ett verktyg för att hålla reda på alla kunder, och kunna dela in dem i olika målgrupper, exempelvis för kampanjer. I dag är allt mer styrt av den data vi samlar in. En kontaktlista är så mycket mer än några namn och e-postadresser. Det är också viktigt att hantera sådana listor korrekt, så att man inte sänder samma meddelanden till samma kund fler gånger.
Kundens första och andra intryck
Kan man skräddarsy sin kontakt med kunderna kommer de känna sig betydligt mer varmt mottagna. Det är inte bara det första intrycket som är viktigt, utan även det andra, det tredje och så vidare. En kundrelation behöver alltså ombesörjas och vårdas. Liksom ett CMS-verktyg som hjälper till att sköta webbsidor är ett CMR-system en stor hjälp för att hantera alltifrån e-postutskick till kontaktlistor. Med ett bra CRM-system tar man tillvara på kunddatan som man ändå samlar på sig, och gör något av den. Idag räcker det inte att skicka ut en julhälsning varje år till sina kunder och tro att allt ska rulla på av sig självt. Man måste hela tiden mata kunden med nya erbjudanden, och påminna om relationen till företaget.
Arbeta med kampanjer
Genom att jobba med olika kampanjer kan man rikta ett budskap till en viss typ av kund. Kanske vill man uppmärksamma de som visat stort intresse för en vara eller särskild tjänst. Det kan handla om ett specialpris, eller en ny tillverkningsprodukt som ska ut.